Örencilerin bu kadar çok oyun bamls olduklarn geç anladm. Önceki çaltm okullarn birinde iki örenci yanma gelip oynadklar oyunlarn birinde bir oyun karakterini ve özelliklerini birilerinin çaldn ve bu konuda onlara yardm edip edemeyeceimi sorduklarnda olayn ciddiyetini anlamtm. Örencilerden biri sabahlar çok uykulu oluyordu. Meer oyun bamllndanm. Sonra sonra bu, oyun bamlnn dehet sonuçlara yol açabileceini yava yava idrak ettim.
Bir zaman sonra gazetelerin birinde ilginç bir haber okudum. Olan olay bir ilkti. Habere göre bir kadn, savcla suç duyurusunda bulunmutu. Oynad bilgisayar oyunundan bir karakteri çalnmt. Sanrm 4-5 bin lira da masraf yapmt karaktere.
Bir noktada bilgisayar bamll ile oyun bamlln ayrabiliriz. Neden? Çünkü ciddi anlamda örenmek amacyla da bu ile bamllk derecesinde uraanlar var; böyle bir bamllk. Oyun bamll ise bilgisayarn araç edildii bir bamllk.
Yine istatistiki bilgiler yaynland geçenlerde. Hemen söyleyeyim bu hastalk sadece ülkemize özgü bir hastalk deil. statistiklerde astronomik rakamlar vard. 22 milyon küsur kii oyun oynuyordu. Günlük ortalama saatlerle çarplnca 20-30 milyar-saat gibi bir zaman da harcanm oluyordu. Bu 22 milyon kiinin yüzde 60' 15 ila 20 ya aras kiilerden oluuyor.
Bu 22 milyonu üçle çarpnca 66 milyon ediyor. Ülke nüfusuna yakn. Peki neden 3 ile çarptm? Bu en küçük say tahminim. Yani 22 milyon kiinin etrafndaki yakn-akraba vb. nsanlarn tahmini says. 22 milyon sorun varsa, üç kat sayda kii sorunludur, diyebiliriz.
Harcanan saatlere insan üzülüyor tabii. Çok ükür ki oyun bamls deilim. Hatta oyun bile oynamam. Günlük yapmam gereken eyler aklmdadr, o ilerimi hallederim ve çkarm.
Yapay zekas olmayan oyunlar (iki boyutlu oyunlar) zamannda bu bilgisayar oyunlarnn insann birtakm eylerini gelitirdii konusu vard. Evet. Buna ben de katlyordum. Refleks, dikkat, çabuk akl yürütme vb eyler geliiyordu. O zamanlarda bile fazla bamlln iyi olmadn söylüyordum. Az az oynardm ben de zaten. Fakat sonra az biraz Halflife oynadktan sonra braktm oyun oynamay. yi ki de brakmm, diyorum imdi.
Yeni oyunlarn snrsz mekan simulasyonlar ilgiyi çeken ilk ey. Yani yürüyorsunuz yürüyorsunuz oyunda, sürekli yeni mekanlar, yeni mekanlar... lgi çeken dier ey ise istediiniz kahraman olabilmeniz elbette. Ergenlik dönemi de bir karakter aray-deneme dönemi olduuna göre bu oyunlardaki kiilik-karakter edinebilme özellikleri ergen gence çok ilgi çekici geliyor. Veya, ya ortaya yakn veya geçkin olmasna ramen atlamayan ergen özellikleri yüzünden.
Hatrlarm; ilk biliim ehidi, yanlmyorsam Kore'den çkmt. 20 saati akn süredir bilgisayar bandan kalkmayan 20'li yalarda bir genç kalp krizinden ölmütü. Sebebi ise hareketsizlik. Hem zihinsel olarak hem bedensel olarak ömür ksaltan bir ey bu bamllk. Farkl örnekler de vermek mümkün; bu bamllklar yüzünden biten evlilikler bile gördüm. Veya daha geni bir açdan baktmzda meseleye, 22 milyon saysnn çok korkunç bir say olduunu tekrar hatrlyoruz.
Internet'in yüzde 90' =Porno+Oyun+kozmetik+ayakkab.. gerisi ufak tefek eyler.
Sava oyunlar filan deyince aklma ID filan da geliyor. Tezkere çkarsa Türk askeri oraya girecek. lginç olan u ki; ID'in çou katil islamc Türklerden oluuyorsa ve Türk askeri oraya girdiinde, ölen bir Türk hangi taraftan olursa olsun kim ölmü olacak? Katil de bu ülkeden gidiyor, asker de bu ülkeden gidiyor. Oyun bamll kötü bir ey.